Monday 25 June 2012

Penaku Jemari

♫ Sudah Cukup Sudah - Nirwana Band  
ツGusar resah gelisah  




Di persada awan biru,  
terbaring aku di balik bukit satria,
decipan burung menggamit kenangan,
terduduk aku meratapi kesayuan.

Tewas kaku terkulai layu,
dihanyuti syaitan bertopengkan manusia, 
tangan yang menggoncang dunia, 
kini sepi derita menghukum.

Merintih hiba di ufuk senja, 
merenung cita tiada kesampaian, 
hajat tinggi yang dahulu diutamakan, 
hancur lebur selamanya dimamah usia.

Lari aku berteriak jauh, 
dalam pohonan tiada pemahaman,  
pada siapa aku ajukan?
hanya pada Dia yang Maha Kuasa.

Amarah diri menggigit sanubari, 
jauh sudah aku lemparkan, 
namun tega kembali mendatang, 
pergilah engkau pergi jangan lagi menghantui.

Nista cela aku penakan, 
pada diri yang dihambakan senyuman, 
hanya aku yang sentiasa ketahuan, 
rahsia berkolamkan titisan kesedihan. 



******************************************************************************************************************

Aku tidak memahami. betapa tega engkau menyakiti hatinya yang polos. sudah habis keringat dicurahkan. demi meneruskan kehidupan. kehidupan siapa? bukan untuknya bahkan untuk kau juga. 
Apakah kau tiada memikirkan. kelangsungan masa depan. andai tiada dia untuk kau bergantungan. pada siapa harus kau rayukan? Haktuih dengan janji kosong omonganmu. Kononnya kau lakukan demi cinta. Ahh, usah lagi kau berpura. Sekadar cinta buta. Haiwan tambatan juga mampu meraihnya. Hatiku berantakan resah. Berani kau dustakan? Berani kau melawan? Hei, kalau tiada dia yang menjaga. Tidak terbayang di rempatan mana sekarang engkau terkulai. Ubahlah sikapmu. Usah lagi kau terburu-buru. Ubahlah pemikiran mu. Usah lagi kau berfikiran senteng. Ubahlah gayamu. Usah lagi kau menipu. Bicara aku mungkin tidak selembutnya. Aku khilaf di situ. Kerna aku tidak lagi tega. Melihat hatinya terus engkau cincang. Nyah kau!!


No comments:

Post a Comment